نماد اعتماد الکترونیک چیست
نماد اعتماد الکترونیک چیست و چگونه آن را راستی آزمایی کنیم؟

در سالهای اخیر و با اجرایی شدن قانون تجارت الکترونیک برای احراز صلاحیت کسب و کارهای اینترنتی سامانه ای جهت اعطای نماد اعتماد الکترونیک به کسب و کارها و فروشگاه های آنلاین زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده است. نماد اعتماد الکترونیک “نشانه‌اي است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکي صادر شده و به کسب و کارهاي مجازي (کسب و کار اينترنتي و موبایل) مجاز با هدف ساماندهي، احراز هويت و صلاحيت آنها اعطا مي‌گردد؛ اين نماد پس از بررسي درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هويت و صلاحيت مالک (حقيقي يا حقوقي) آن براي مدت دو سال صادر مي‌گردد.”

نماد اعتماد الکترونیک یک ستاره

ین نماد که منحصرا توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای اینترنتی مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها پس از بررسی وبسایت و احراز هویت و صلاحیت مالک یا مالکان آن برای مدت دو سال، صادر می‌شود. ساماندهی فروشگاه‌های اینترنتی از وظایف اصلی وزارت صنعت و معدن و تجارت هستند و در همین راستا نیز مرکز توسعه تجارت الکترونیک، مسئولیت اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را دارد.

نماد اعتماد

فروشگاه‌هایی که موفق به اخذ نماد از این وزارت صنعت و معدن و تجارت شده‌اند، موظف هستند اگر شما در خریدتان با مشکلی مواجه شدید پاسخگوی سؤالات و مشکلات شما باشند. در غیر این صورت نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه مربوطه، منقضی خواهد شد. هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، اعتمادسازی و رسـمیت دهـی بـه فعالیـت کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیت، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به عهده دارد. به همین علت است که پلیس فتا به متقاضیان خرید اینترنتی توصیه می‌کند هنگام خرید به‌وجود این نماد در وب سایت فروشگاه توجه کرده و با کلیک روی نماد از جعلی نبودن آن اطمینان حاصل کند.”

چگونه میتوان نماد اعتماد الکترونیک را راستی آزمایی کرد؟

با توجه به اینکه کپی کردن تصویر نماد اعتماد الکتروینک برای طراحان سایت کار سختی نیست می توان جهت راستی آزمایی و احراز هویت فروشگاه یا وبسایت دارای این نماد روی آن کلیک کنید. با کلیک روی نماد اعتماد الکترونیک بایستی به صفحه مربوط همان وبسایت در وبسایت enamad.ir هدایت شوید. این بدان معناست که نوار آدرس مرورگر از آدرس وبسایت فروشگاه به آدرس enamad.ir تغییر کند(تصویر زیر که مربوط به صفحه نماد اعتماد الکترونیک سقزکالا است را مشاهده کنید) همچنین در این صفحه میتوانید اطلاعات تماس بافروشگاه را ثبت کنید یا برعلیه آن اقدام به ثبت شکایت نمایید. فروشگاه ملزم است طبق قانون در اسرع وقت شکایت شما را بررسی نموده و رفع نماید در غیر اینصورت نماد اعتماد(و به طبع آن امکانات پرداخت آنلاین) از فروشگاه سلب میگردد و مراحل بعدی شکایت در مراجع قظایی قابل پیگیری میباشد.

نماد اعتماد

در مقاله های آتی مفصل در خصوص نماد اعتماد الکترونیک و ویژگی ها و امکاناتی که برای کاربران مهیا میکند صحبت خواهیم کرد