ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی مطئمن
ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی مطئمن

خرید همیشه یکی از علایق و نیازهای بشر بوده وهست. در حال حاضر در کشور ما بخش عمده نیازها توسط بازارهای سنتی تامین میشود، وجود هزینه های سربار این نوع بازار ها نظیر هزینه حمل و نقل کالا از مبدا ها و مقصدهای مختلف، هزینه های ناشی از استهلاک کالا ها و همچنین تعداد واسطه های متعدد در زنجیره تامین کالا باعث میشود قیمت تمام شده محصولات و کالاها برای مشتریان به مرتب بالاتر از آنچه ممکن است باشد. از طرفی هزینه  و زمانی که مشتریان برای بررسی و خرید کالا صرف میکنند بسیار زیاد است و در بیشتر موارد بررسی و مقایسه تمامی کالاها غیرممکن است. اما مشکل اینجاست که گسترش این بستر باعث شده که افرادی سودجو با ایجاد فروشگااه های اینترنتی قلابی به دنبال کلاهبرداری باشند. اطمینان در خرید اینترنتی یکی از مهمترین شاخص های خرید است در این مقاله به تعدادی از ویژگی هایی که یک فروشگاه اینترنتی مطمئن باید داشته باشد میپردازیم

داشتن نماد اعتماد الکترونیک

سامانه نماد الکترونیک، که نهادی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است امکانی را برای فروشگاه‌های اینترنتی معتبر بوجود آورده است که با بررسی شماره ثبت و دیگر مدارک و اسناد این شرکت‌ها، به آن‌ها نماد اعتماد الکترونیک اعطا نماید. در مصاله ای جداگانه به این موضوع خواهیم پرداخت اما به طور خلاصه میتوان گفت وقتی این نماد در وب سایتی وجود داشته باشد یعنی چند و چون کسب و کار توسط یک سازمان دولتی نظارت شده و مورد تأیید است. ولی باید توجه داشته باشید که این نماد در صورتی معتبر است که با کلیک کردن روی آن به وبسایت www.enamad.ir و به صفحه اطلاعات آن فروشگاه هدایت شوید.

 

راه دیگر بررسی آن ست که با مراجعه به وبسایت www.enamad.ir در لیست جستجو، نام فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود را جستجو کرده و از مورد تأیید بودن آن اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال نماد اعتماد الکترونیک سقزکالا را مشاهده میکنید که با کلیک روی آن به وبسایت رسمی نماداعتماد وصل خواهید شد.

داشتن صفحه تماس با ما

یکی دیگر از معیارها بررسی اعتبار سایت‌ها سایت‌های فروشگاهی، داشتن صفحه تماس با ما و اطلاعاتی نظیر شماره تلفن ثابت، آدرس فروشگاه، شماره همراه و .. است. معمولا این اطلاعات برای ارتباط برقرار کردن کاربران سایت با صاحبان فروشگاه مورد نیاز است. میتوانید جهت اطمینان با این شماره ها تماس بگیرید و یا آدرس و کدپستی آنها را بررسی کنید. در صفحه تماس با ما سقزکالا میتوانید شماره های تماس و آدرس و کدپستی ما را مشاهده کنید و در صورت نیاز با ما در بستر اینترنت یا از طریق تماس تلفنی ارتباط برقرار کنید.

اعتبار فروشگاه و شبکه های اجتماعی

مهمترین و اصلی ترین سرمایه یک فروشگاه اینترنتی اعتماد مشتریان است لذا معمولا تجربه خرید مشتریان پیشین میتواند راهنمای خوبی برای شما باشد، همچنین بررسی شبکه های اجتماعی و پیامرسان های فروشگاه چه از لحاظ مدت و میزان فعالیت و چه از لحاظ نظرات کاربران میتواند در تشخیص واقعی یا قلابی بودن فروشگاه میتواند به شما کمک کند. میتوانید سقزکالا را در شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها رسمی دنبال کرد.

درگاه های بانکی رسمی

تقریبا اکثر فروشگاه اینترنتی به واسطه دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای انجام پرداخت، با تعدادی از بانک‌های معتبر کشور قرارداد دارند. پس وقتی که می‌خواهید برای کالایی که خریده‌اید مبلغی را پرداخت کنید به درگاه بانکی توجه داشته باشید. این درگاه‌های بانکی و عملیات با استفاده از پروتکل های SSL امنیت خود را تأمین می‌کنند(که در این مورد در همین مقاله بیشتر صحبت خواهیم کرد). اگر در وب سایت فروشگاه اینترنتی دیدید که برای پرداخت از شماره‌ حساب‌های شخصی استفاده شده است بهتر است از خرید از آن فروشگاه صرف نظر کنید. سقزکالا با اقای پرداخت ،شرکت  به پرداخت  قراداد دارد و به راحتی میتوانید با استفاده از تمامی کارتهای عضو شبکه شتاب عملیات پرداخت خود را انجام دهید.

پیگیری سفارشات و پشتیبانی آنلاین

تقریبا همه فروشگاه های اینترنتی سامانه ای برای پشتیبانی و اطلاع از وضعیت سفارش ها دارند. غالبا چندین شماره تماس و یا پیگیری‌های آنلاین وجود دارند که به شما اطلاع می‌دهند که سفارش شما در چه وضعیتی است. یک فروشگاه معتبر جهت بالا بردن اعتماد مشتریان این چنین امکاناتی را برای کاربران فراهم می کند. میتوانید جهت پیگیری سفارش، انتقاد و پیشنهاد از طریق سامانه پشتیبانی در سمت راست سایت و همچنین با تماس با شماره امور مشتریان (۱۰۰۸۹ ۳۶۲ ۰۸۷) با ما در ارتباط باشید.