کالا استوک به چه معناست
کالای استوک به چه معناست؟

تعریف کالای استوک چیست؟

کلمه Stock در زبان انگلیسی به کالای موجود در انبار یا ذخیره شده گفته می‌شود. بنابراین اگر در سایت های خارجی قصد خرید داشته باشید، واژه In Stock را برای کالاهای موجود در انبار خواهید دید. اما این کلمه در بازار فروش محصولات گوناگون اعم از کالاهای دیجیتال پوشاک و غیره در ایران معنی کاملاً متفاوتی دارد. در ایران به کالاهای کارکرده و دست دوم که در حد یک محصول آکبند و نو می‌باشند استوک گفته می‌شود. لازم است بدانیم که همیشه اجناس استوک کارکرده و دست دوم نیستند، بسیاری از فروشگاههای بزرگ اروپایی و آمریکایی مانند Argos در شرایطی خاص و طرح‌های ویژه کالای نو و آکبند خود را به نام استوک به فروش می‌رسانند. کالا هایی که در ایران با نام Stock فروخته می‌شوند، غالبا کارکرده هستند اما در مدل های Stock وارداتی و خارجی مانند Stock اروپایی، میزان کارکردن این دستگاه ها بسیار پایین است که آن هم به دلیل منابع تامین و شرایط استفاده و نگهداری است.

چرا استوک؟

مقایسه کالای استوک با کالای دست دوم کاملا اشتباه است، کالای استوک با کالای دست دوم که بسیار از آن کار کشیده است و از نفس افتاده و به نام کالای استوک روانه بازار شده است بسیار متفاوت است. با توجه به نوسانات شدید ارزی و بالا رفتن قیمت عمومی لوازم الکترونیک خرید لوازم استوک و دست دوم می تواند ما را در مدیریت هزینه ها یاری کند، در بسیاری از مواقع قیمت محصولات استوک یک سوم یا نصف محصولات نو است و از طرف دیگر خیلی از محصولات استوک مثل لپ تاپ ها،مانیتور ها اغلب صنعتی هستند. این بدین معناست که دارای بدنه بسیار محکم تر، نمایشگر با کیفیت در لپ تاپ ها و مانیتورها و پردازنده مرکزی و گرافیکی با توان بالا در لپ تاپ ها و کیس ها هستند. استوک اکثر کالاها با آکبند آن در کارآیی و کیفیت هیچ تفاوتی ندارند و فقط قیمت بسیار مناسب تری را دارند .

کالای استوک

مزایا و معایب خرید کالای استوک

 

مهم‌ترین مزیت خرید کالای قیمت و کیفیت مناسب آن‌ است که شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کمتر نسبت به کالاهای غیر استوک همان کالا را دریافت نمایید. در بسیاری از کالاها تفاوت قیمت کالای استوک نسبت به مدل نو کالا ها دو تا سه برابر کمتر می باشد. بازار دستگاههای استوک چنان گرم است که گاه (اغلب توسط دلالان ) بدون اتمام فرآیند لازم کالا خریداری میگردد حتی با وجود اینکه اکثر کالاهای استوک دارای گارانتی یا ضمانت نامه نیستند. کالاهای Stock دارای درجه‌بندی کیفیت A ،B ،C و +A می باشند. خرید کالاهایی با گرید B و C ریسک خرید زیادی دارند، بنابراین خریداران این نوع کالاها باید قبل از خرید از درجه بندی آن مطلع باشند.

شرکت‌ها و فروشگاه‌های استوک

فروشگاهها و شرکت هایی که از امکانات و توانایی و لازم برخوردار هستند قبل از فروش دستگاههای استوک، اقدام به سرویس کلی و بازسازی دستگاهها استوک نموده و به مشتریان خود تحویل می دهند. تمامی این فروشگاه ها در چرخه فروش محصولات خود، کالاهای استوک را با قیمت بسیار مناسب جزء فروش اصلی محصولات خود می دانند. از معروفترین شرکت‌های و فروشگاه‌های استوک می‌توان به walmart ،target و best buy اشاره نمود.

سخن پایانی

می‌توان نتیجه گرفت اگر استطاعت پرداخت هزینه های بالا را ندارید سراغ محصولات استوک بروید و محصول مناسب خود را تهیه کنید. ولی در هنگام خرید تمامی جوانب را بسنجید و دقت بالایی داشته باشید. دستگاه های استوک را از شرکت های معتبر و مورد اطمینان تهیه نمائید و دستگاهی را خریداری نمائید که تازه وارد بازار استوک شده است و دست دلالان هنوز به آنها نرسیده است.